Anbefaling af Pinstriping børster...

Stedet hvor al snak om pinstriping kan foregå
The place to talk Pinstriping and showing off your artwork

Redaktør: kimg

Anbefaling af Pinstriping børster...

Indlægaf Dolff » søn okt 25, 2009 12:51 am

Hey...
Jeg søger lidt viden om pinstripings børster... Hvad kan anbefales, jeg har købt 3 Xcaliber Pinstriping børster i tidernes morgen men kan ikke rigtig få det til at virke.
Når jeg får maling på børsten, begynder den at hænge med hoved... og jeg har svært ved at ramme start punktet...

Jeg har skåret børsterne ifølge craig fraser DVD, men det virker forkert, iforhold til de billeder jeg har set fra CC billeder fra kurset den 3 okt 2009

Kan de være for lange???
M.v.h

Dolff
Brugeravatar
Dolff

Geografisk sted: Bornholm

Re: Anbefaling af Pinstriping børster...

Indlægaf kimg » søn okt 25, 2009 10:22 am

Excaliber pensler er i forvejen ret korte af pinstriping pensler at være, så det er i hvert fald ikke længden, den er gal med. Excaliberens fordel er netop længden, der gør at den bør være lidt lettere at styre i kurver.
I forhold til f.eks, en Mack 10, så er der kælet lidt mere for en Excaliber fra fabrikken. F.eks er den allerede trimmet, og den er fedtet ind i noget stads, der gør at den holder formen i det rør man får den i. Jeg har en enkelt Excaliber, og den virkede fint uden at blive trimmet, den skulle bare have en gang brush cleaner til at vaske stivelsen ud. Jeg har ikke set den Fraser DVD, så jeg ved ikke hvordan han anbefaler, at man trimmer sine pensler. Nogen anbefaler ret voldsomme angreb mens andre anbefaler, at man går mere stille frem. Mine erfaringer svarer til hvad Steen viser på kurset hos CC, og det er, at trimme spidsen, så der ikke er enkelte hår, som stikker frem. Det svarer til 1-2 mm på de absolut længste hår, og kun i spidsen. Resten af penslen har den form, som fabrikken havde tænkt sig, og det virker…

Mack 10 er en meget almindelig pinstriping pensel, men der er mange flere forskellige på markedet, og valg af pensel er nok mest religion. Køber man en ny Mack 10, ser den helt vild ud, og skal have noget olie før den kan trimmes og bruges til noget. Lad den suge olie natten over, og trim så spidsen – så er den klar.

Som med airbrush, er der en del faktorer, som spiller ind når man pinstriper, og en del øvelse før det bliver rigtigt godt. Hvis penslen hænger, vil jeg mene at malingen er for tynd – eller der er alt for meget på. Hvilken maling bruger du, og hvordan får du den på penslen? Jeg har mest erfaring med 1-shot maling, og fra en ny dåse, skal den stort set ikke fortyndes. Hænger penslen en lille smule, så har du ramt rigtigt. Tag evt. et lille kik her: http://www.youtube.com/profile?user=kafkapinstriping#p/u/6/Z9c9fSDv0RM Steve Kafka har sine egne pensler, som adskiller sig en del fra Mack og Excaliber, men du kan se hvordan han behandler 1-shot, og at penslen står lige op i luften selvom han lige har fyldt den helt op med maling. Kafka har en del videoer på Youtube, og jeg synes de er rimeligt ok – jeg har bare ikke prøvet en Kafka pensel. Der er også masser af andre videoer på Youtube, som man kan lære en del af at se – i hvert fald lærer jeg, at jeg har et stykke vej igen, før jeg kan kalde mig prof…
En anden vigtig ting er, at der er op og ned på en pinstriping pensel. Har du givet penslen olie og ligesom retter den ud, kan du se, at den ene side er helt ret med håndtaget, og at den anden side nærmest er rund – det er den runde side, der skal være nedad når du maler. På en Excaliber eller Mack er hårene bundet på den ene side af håndtaget, og hvis jeg ikke husker helt forkert, så skal siden med hårene vende væk fra dig selv, når du holder penslen mellem tommel og pegefinger i højre hånd – Steen viser det på øverste billede her: http://www.customcolors.dk/dansk%20lavet/Begynder%20P%2031-5-2009/1m%20P%20stor%20.htm
Husk at passe godt på dine pensler. Rens dem grundigt, og giv dem godt med olie så de ikke tørrer ud. Når du har dem liggende, så sørg for at de ligger fladt uden at blive bukket. Nogen sovser penslerne helt ind i olie, så de nærmest lægger i blød når de ikke er i brug. Jeg har ok erfaringer med bare at dyppe dem i olie inden jeg lægger dem til side i en metalkasse med låg – plastik virker sikkert lige så fint.
F.T.W.
KimG
kimg

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Dolff » søn okt 25, 2009 12:04 pm

Okay tak kimg...
Jeg kan læse ud fra det du skriver at jeg nok ikke gør noget forkert, det er sku nok bare teknikken den er gal med, det er jo bare øvelse så...
Jeg bruger også one shot, men føler bare den hænger i en vinkel af 45 grader. Så er der jo nok mængden af malingen den er gal med.
Tak for hjælpen... Jeg prøver mig frem, eller skriver jeg lige igen...
M.v.h

Dolff
Brugeravatar
Dolff

Geografisk sted: Bornholm

Indlægaf Striping.dk » søn okt 25, 2009 6:53 pm

Kan kun gi Kim ret... Hænger din pensel er der for meget maling på, kort og godt. Og så vil jeg i første omgang anbefale Mack-penslerne. De er nemmere at holde styr på, hvad enten det er kurver eller rette linier. 1Shot er en kanon striper-maling, så længe der ik skal klarlak på. Den flyder let og dækker kanon, men er desværre ik lak-kompatibel
Spray it, stripe it, drop it, drive it
Brugeravatar
Striping.dk

Geografisk sted: Sorø

Indlægaf harleymaleren » fre nov 19, 2010 12:13 am

ang. MACK pensler vil jeg anbefale DAGGER STRIPER No. 30 som er nem at bruge for uøvede, jeg trimmer dem selv i begge sider helt ved roden.
og så igen ang. 1-Shot og klarlak, jeg kan ikke se problemet jeg vedhæfter lige et indlæg fra et forum.
prøv jer dog frem, og se bort fra alt folk/leverandører skriver.

Mikey's Pinstriping
03-13-2009, 01:54 PM
I use the cheapest enamel or urethane reducer you can get and have had no problems. Advantage brand is pretty reasonable by the gallon. About $18 bucks here and can do probably 30 cars with it. Always use hardner in my striping paint when I do daily drivers and if clear coating a paint job. Been using reducer 1-shot for more than 25 years (paint thinner way back then). Before that I used wd-40, lac thinner, gasoline, kerosine, rubbing alcohol, mineral spirits, anything I could get my hands on that was free or real cheep. Every vehicle I do that is to be clear coated, I use whatever hardner and reducer they are using on the top coat. and make sure it dries good and spray duist coats first , let tack dry, then wet.

Mikey
http://www.MikeysPinstriping.com (http://www.MikeysPinstriping.com)
harleymaleren

Geografisk sted: Nordjylland

Indlægaf Striping.dk » fre nov 19, 2010 5:41 pm

Hvis alle sku se bart fra hvad andre skriver, så var der jo ik brug for div. forums... Meningen er vel at man vil ha lidt input fra andre, og så der ud fra prøve at pejle sig ind på hvad der virker bedst for en personligt?!
Spray it, stripe it, drop it, drive it
Brugeravatar
Striping.dk

Geografisk sted: Sorø

Indlægaf kimg » fre nov 19, 2010 10:34 pm

Del lyder jo nemt og godt Harleymaler, men vis dog hvordan det ser ud, når du selv har klar lak over 1-shot i stedet for at vise hvad andre skriver :wink:

Jeg har læst tilsvarende før, men endnu flere gange at det er noget skidt. Der er også masser af billeder af 1-shot der opfører sig mærkeligt under klar.
F.T.W.
KimG
kimg

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Frederik » lør nov 20, 2010 3:24 pm

"... use whatever hardner and reducer they are using on the top coat. and make sure it dries good and spray duist coats first , let tack dry, then wet. "
Det lyder da meget rimeligt at man skal bruge den hærder til OneShot som man kommer i lakken på topcoaten, for at der ikke sker en kemisk forvikling, - i min logik lyder det da meget rimeligt ;D

Jeg ved heller ik´ noget om striping, - så er i søde at bruge det resterende af weekenden på at lave en PistripeGuide i pdf, på forhånd mange tak!! :mrgreen: :mrgreen:
se mit galleri på http://www.fl-air.dk
Frederik

Geografisk sted: Hundested, nordsjælland

Tilbage til Pinstriping