Excaliber pensler er i forvejen ret korte af pinstriping pensler at være, så det er i hvert fald ikke længden, den er gal med. Excaliberens fordel er netop længden, der gør at den bør være lidt lettere at styre i kurver.
I forhold til f.eks, en Mack 10, så er der kælet lidt mere for en Excaliber fra fabrikken. F.eks er den allerede trimmet, og den er fedtet ind i noget stads, der gør at den holder formen i det rør man får den i. Jeg har en enkelt Excaliber, og den virkede fint uden at blive trimmet, den skulle bare have en gang brush cleaner til at vaske stivelsen ud. Jeg har ikke set den Fraser DVD, så jeg ved ikke hvordan han anbefaler, at man trimmer sine pensler. Nogen anbefaler ret voldsomme angreb mens andre anbefaler, at man går mere stille frem. Mine erfaringer svarer til hvad Steen viser på kurset hos CC, og det er, at trimme spidsen, så der ikke er enkelte hår, som stikker frem. Det svarer til 1-2 mm på de absolut længste hår, og kun i spidsen. Resten af penslen har den form, som fabrikken havde tænkt sig, og det virker…
Mack 10 er en meget almindelig pinstriping pensel, men der er mange flere forskellige på markedet, og valg af pensel er nok mest religion. Køber man en ny Mack 10, ser den helt vild ud, og skal have noget olie før den kan trimmes og bruges til noget. Lad den suge olie natten over, og trim så spidsen – så er den klar.
Som med airbrush, er der en del faktorer, som spiller ind når man pinstriper, og en del øvelse før det bliver rigtigt godt. Hvis penslen hænger, vil jeg mene at malingen er for tynd – eller der er alt for meget på. Hvilken maling bruger du, og hvordan får du den på penslen? Jeg har mest erfaring med 1-shot maling, og fra en ny dåse, skal den stort set ikke fortyndes. Hænger penslen en lille smule, så har du ramt rigtigt. Tag evt. et lille kik her:
http://www.youtube.com/profile?user=kafkapinstriping#p/u/6/Z9c9fSDv0RM Steve Kafka har sine egne pensler, som adskiller sig en del fra Mack og Excaliber, men du kan se hvordan han behandler 1-shot, og at penslen står lige op i luften selvom han lige har fyldt den helt op med maling. Kafka har en del videoer på Youtube, og jeg synes de er rimeligt ok – jeg har bare ikke prøvet en Kafka pensel. Der er også masser af andre videoer på Youtube, som man kan lære en del af at se – i hvert fald lærer jeg, at jeg har et stykke vej igen, før jeg kan kalde mig prof…
En anden vigtig ting er, at der er op og ned på en pinstriping pensel. Har du givet penslen olie og ligesom retter den ud, kan du se, at den ene side er helt ret med håndtaget, og at den anden side nærmest er rund – det er den runde side, der skal være nedad når du maler. På en Excaliber eller Mack er hårene bundet på den ene side af håndtaget, og hvis jeg ikke husker helt forkert, så skal siden med hårene vende væk fra dig selv, når du holder penslen mellem tommel og pegefinger i højre hånd – Steen viser det på øverste billede her:
http://www.customcolors.dk/dansk%20lavet/Begynder%20P%2031-5-2009/1m%20P%20stor%20.htmHusk at passe godt på dine pensler. Rens dem grundigt, og giv dem godt med olie så de ikke tørrer ud. Når du har dem liggende, så sørg for at de ligger fladt uden at blive bukket. Nogen sovser penslerne helt ind i olie, så de nærmest lægger i blød når de ikke er i brug. Jeg har ok erfaringer med bare at dyppe dem i olie inden jeg lægger dem til side i en metalkasse med låg – plastik virker sikkert lige så fint.
F.T.W.
KimG