morfar skrev:Det lyder jo nærmest som en kode til et videospil
Hvad er det for filtre du bruger til at male med
Jeg ved godt hvad du mener, men vi har flere nye, som intet fatter meget af det.
Den ser godt ud, men det er svært at male så småt, så fuld respekt herfra.
Ja ok, kan godt se at teksten nok er får de indviede, så her kommer en hurtig gennemgang af teknikkerne og hvad de betyder i modelbygger og miniature maler verden (de er ikke engang enige)
Colour Modulation:
Det er en teknik hvor man i sin grundmaling overdriver effekten af lys fald og dermed skaber store og overdrevede kontraster og samtidig bruges effekten til at få andre til at kigge og observere bestemte ting (tænk focal points fra airbrush verdenen) effekten er ikke særlig god hvis den står alene, det kræves at man bagefter ligger andre effekter ovenpå.
Her er et godt exempel:
Wash (for modelbyggere og miniature malere ikke traditionelle kunstnere)
en meget fortyndet maling som ligges i fordybninger og uævnheder, dette gør at man får skabt konturer af detaljer som ellers ville forsvinde på så små medier som modeller og miniature figurer er. før i tiden ville man bruge en tynd pen eller lignende for at tegne disse fordybninger op, men de bliver ofte for skarpe og er ikke særlige realistiske.
Filtre (for modelbyggere, miniature malere kalder det oftest en Glaze, traditionelle kunstnere kalder dette en wash)
En meget meget fortyndet maling der ligges jævnt over hele modellen, dette gør at en model der normalt består af forskellige farver eller nuancer af farver nu får et “filter” med endnu en farve og dermed trækker de forgående sammen en smule og skaber en eller anden form for synergi på tværs af farverne, dette er hvad man i den normale kunstverden kaldes for en wash (forvirringen er nu total)
Weathering produkter (enamels eller baseret på sprit)
Disse på føres ofte vildt overdrevet for så at lige tørre et sted i mellem 10 og 30 minutter, derefter fugtes en pensel med enten terpentin eller sprit og ved at trække henover weathering effekterne nedbrydes laget langsomt og giver bløde og meget realistiske effekter af både rust streger, skidt, støv og løbende olier eller benzin.
Og ja så er der jo pigmenterne, men dem tager vi når jeg kommer dertil.
tror at det var det, men ellers spørg bare løs jeg sidder jo klar til at svare
"If you hear a voice within you say 'you cannot paint,' then by all means paint, and that voice will be silenced."
Vincent Van Gogh