Hej allesammen
For nylig handlede jeg for første gang hos Custom Colors, da den gamle plasticslange til min airbrush i bogstaveligste forstand gav efter for alderen, og jeg måtte finde et sted at købe en ny. Jeg fik et tip om at prøve CC i Jyderup, og det er da en fornøjelse at have sådan en leverandør her ude på Vestsjælland
Kenneth opfordrede mig til at tilmelde mig her og vise hvad jeg laver, så here goes ...
Jeg er egentlig ret grøn udi kunsten at bruge en airbrush, og jeg kan slet ikke lave de suveræne kunstværker som dem I andre kan præsentere, men jeg er alligevel ret tilfreds med det jeg får lavet. Det handler om modelbygning, og det handler om modeltog. Jeg har kørt med modeltog siden jeg var 6 år gammel (nu 52), og det har altid været skala 1:87, men for et par år siden rendte jeg ind i en klub, som kørte skala 1:32 (også kaldet spor 1 eller kongestørrelsen), og jeg tabte mit hjerte totalt og omgående til de noget større modeller. Jeg solgte derfor stort set hele min samling af de mindre tog for at skifte til den større skala - og her følger prisen altså med størrelsen. Fy for pokker da. Med salget af det gamle materiel fik jeg dog finansieret mit første lokomotiv, og nu samler jeg så vogne til et fornuftigt tog.
Min drøm er at kunne oprangere et såkaldt brunkulstog, som i 50'erne og 60'erne kørte utallige tunge læs fra brunkulslejerne i Midtjylland til kraftværkerne i Esbjerg og Århus. Sådan et tog skal bare være korrekt, for i denne her hobby trives nittetællerne. Problemet er, at i den store størrelse er der ikke ret meget dansk jernbanemateriel på markedet, så jeg må ombygge noget udenlandsk, og her kommer airbrushen ind
For en del år siden købte jeg hos Rafn Petersen på Østerbro en ret god kompressor - det er muligvis en Jetas - som er helt stille, og som sagtens kan bo indenfor. Desuden har jeg en Rich AB-300 airbrush, som jeg er rimeligt godt tilfreds med, men jeg har heller ikke prøvet andre. Jeg har ikke brugt den ret meget, men nu kommer den til sin ret, for i skala 1:32 kan man godt se alle detaljerne - og alle fejlene.
Heldigvis er der nogen tyske godsvogne, som er helt identiske med nogle danske typer, men de koster rask væk 100 Euro på eBay, og jeg skal bruge over 20 stk for at kunne opstille et fornuftigt tog. I gamle dage var sådan et brunkulstog på 52 vogne, men så kan det knap nok være på klubbens modelbaneanlæg, og 20 vogne passer med længden på et sidespor på stationen. Men altså, 20 vogne á 100+ Euro bliver jo også til en slags penge ...
Heldigvis har jeg fundet en genvej. Der findes på markedet vogne fra nogle startsæt, som stammer fra den samme støbeform som de "korrekte" tyske godsvogne, men disse her er knaldblå, så ingen er specielt interesseret i dem. De går typisk for omkring 30 Euro på eBay, og så begynder det at se mere rimeligt ud. Jeg skal alligevel male dem, så om de fra starten er gule eller blå eller skotskternede er ligegyldigt.
Her er en af disse blå vogne:
Her har vognkassen fået en gang grunder (Vallejo 74601 primer):
Og undervognen:
Og her er det færdige resultat:
Vognkassen har fået 3 lag af den brune farve (Vallejo Model Air 71036) med airbrushen, og "brædderne" i vognsiden står stadig perfekt. Det er en sand fornøjelse.
Påskrifterne er vådtransfers, og selv om jeg er forberedt på hånlige tilråb netop i dette forum, så er det altså god latin indenfor modeltog. Der er mange skarpe øjne, hvis ejere giver mig hånlige tilråb, hvis ikke teksterne står knivskarpt, og så må jeg jo vælge, hvor jeg vil buh'es.
Jeg føler mig endnu ikke dygtig eller modig nok til at begynde på weathering, men det kommer nok, og så skal airbrushen bruges til noget nyt.
Lige nu skal hele toget først opbygges, og så skal det bagefter svines til, så det ser ud som om det lige har kørt 100 ture mellem Fasterholt og Århus fyldt med brunkul