Godsvogne

Laver du modeller som du airbrusher eller bemaler med pensel, så er det her du kan vise det frem og få kommentarer med på vejen

Redaktør: kimg

Godsvogne

Indlægaf TouchCab » fre okt 11, 2013 1:36 am

Hej allesammen

For nylig handlede jeg for første gang hos Custom Colors, da den gamle plasticslange til min airbrush i bogstaveligste forstand gav efter for alderen, og jeg måtte finde et sted at købe en ny. Jeg fik et tip om at prøve CC i Jyderup, og det er da en fornøjelse at have sådan en leverandør her ude på Vestsjælland 8)

Kenneth opfordrede mig til at tilmelde mig her og vise hvad jeg laver, så here goes ...

Jeg er egentlig ret grøn udi kunsten at bruge en airbrush, og jeg kan slet ikke lave de suveræne kunstværker som dem I andre kan præsentere, men jeg er alligevel ret tilfreds med det jeg får lavet. Det handler om modelbygning, og det handler om modeltog. Jeg har kørt med modeltog siden jeg var 6 år gammel (nu 52), og det har altid været skala 1:87, men for et par år siden rendte jeg ind i en klub, som kørte skala 1:32 (også kaldet spor 1 eller kongestørrelsen), og jeg tabte mit hjerte totalt og omgående til de noget større modeller. Jeg solgte derfor stort set hele min samling af de mindre tog for at skifte til den større skala - og her følger prisen altså med størrelsen. Fy for pokker da. Med salget af det gamle materiel fik jeg dog finansieret mit første lokomotiv, og nu samler jeg så vogne til et fornuftigt tog.

Min drøm er at kunne oprangere et såkaldt brunkulstog, som i 50'erne og 60'erne kørte utallige tunge læs fra brunkulslejerne i Midtjylland til kraftværkerne i Esbjerg og Århus. Sådan et tog skal bare være korrekt, for i denne her hobby trives nittetællerne. Problemet er, at i den store størrelse er der ikke ret meget dansk jernbanemateriel på markedet, så jeg må ombygge noget udenlandsk, og her kommer airbrushen ind :wink:

For en del år siden købte jeg hos Rafn Petersen på Østerbro en ret god kompressor - det er muligvis en Jetas - som er helt stille, og som sagtens kan bo indenfor. Desuden har jeg en Rich AB-300 airbrush, som jeg er rimeligt godt tilfreds med, men jeg har heller ikke prøvet andre. Jeg har ikke brugt den ret meget, men nu kommer den til sin ret, for i skala 1:32 kan man godt se alle detaljerne - og alle fejlene.

Heldigvis er der nogen tyske godsvogne, som er helt identiske med nogle danske typer, men de koster rask væk 100 Euro på eBay, og jeg skal bruge over 20 stk for at kunne opstille et fornuftigt tog. I gamle dage var sådan et brunkulstog på 52 vogne, men så kan det knap nok være på klubbens modelbaneanlæg, og 20 vogne passer med længden på et sidespor på stationen. Men altså, 20 vogne á 100+ Euro bliver jo også til en slags penge ...
Heldigvis har jeg fundet en genvej. Der findes på markedet vogne fra nogle startsæt, som stammer fra den samme støbeform som de "korrekte" tyske godsvogne, men disse her er knaldblå, så ingen er specielt interesseret i dem. De går typisk for omkring 30 Euro på eBay, og så begynder det at se mere rimeligt ud. Jeg skal alligevel male dem, så om de fra starten er gule eller blå eller skotskternede er ligegyldigt.

Her er en af disse blå vogne:
Trin0[1128].jpg
Trin0[1128].jpg (52.01 KiB) Vist 14842 gange

Her har vognkassen fået en gang grunder (Vallejo 74601 primer):
Trin3-1[1157].jpg
Trin3-1[1157].jpg (36.98 KiB) Vist 14842 gange

Og undervognen:
pe0[1174].jpg
pe0[1174].jpg (34.96 KiB) Vist 14842 gange

Og her er det færdige resultat:
pe1[1175].jpg
pe1[1175].jpg (54.34 KiB) Vist 14842 gange

Vognkassen har fået 3 lag af den brune farve (Vallejo Model Air 71036) med airbrushen, og "brædderne" i vognsiden står stadig perfekt. Det er en sand fornøjelse.
Påskrifterne er vådtransfers, og selv om jeg er forberedt på hånlige tilråb netop i dette forum, så er det altså god latin indenfor modeltog. Der er mange skarpe øjne, hvis ejere giver mig hånlige tilråb, hvis ikke teksterne står knivskarpt, og så må jeg jo vælge, hvor jeg vil buh'es.

Jeg føler mig endnu ikke dygtig eller modig nok til at begynde på weathering, men det kommer nok, og så skal airbrushen bruges til noget nyt.
Lige nu skal hele toget først opbygges, og så skal det bagefter svines til, så det ser ud som om det lige har kørt 100 ture mellem Fasterholt og Århus fyldt med brunkul :D
Sidst rettet af TouchCab fre okt 11, 2013 1:57 pm, rettet i alt 2 gange.
Mvh
Jens
Brugeravatar
TouchCab

Geografisk sted: Dalmose

Re: Godsvogne

Indlægaf TouchCab » fre okt 11, 2013 1:55 am

En mere moderne type godsvogn blev leveret til DSB i 1958, så den kan jeg også godt bruge. Der er tale om en europæisk standard type, så de er til at få for rimelige penge på eBay. De ældre modeller skal dog lige forbedres lidt, men generelt er der ikke ændret meget på støbeformen gennem årene.

Her er en grøn variant af denne type godsvogn, som lige har fået tilføjet et par detaljer i messing.
IMG_0044[1060].jpg
IMG_0044[1060].jpg (39.33 KiB) Vist 14839 gange

Vognkassen har fået grunder - her et det Vallejos gamle type grunder, som reelt bare var grå maling, selv om de kaldte den for primer.
IMG_0008[1069].jpg
IMG_0008[1069].jpg (38.49 KiB) Vist 14839 gange

Og undervognen
IMG_0009[1070].jpg
IMG_0009[1070].jpg (39.47 KiB) Vist 14839 gange

Vognkassen efter første dæklag
IMG_0011[1071].jpg
IMG_0011[1071].jpg (42.24 KiB) Vist 14839 gange

Og endelig det færdige resultat. Denne gang i dagslys, hvor den brune farve gengives mere korrekt.
IMG_0050[1080].jpg
IMG_0050[1080].jpg (60.82 KiB) Vist 14839 gange
Mvh
Jens
Brugeravatar
TouchCab

Indlægaf TouchCab » lør okt 12, 2013 2:00 pm

Endnu en variant - denne gang med en bremseplatform i den ene ende.
Jeg købte en billig blå vogn på det årlige spor 1 træf på teknisk museum i Sinsheim. Som det ses på billedet har vognen nogle imiterede istapper, og den var oprindelig en del af et reklamesæt (?) med to vogne, en feltflaske og nogle glas. Et af de mærkelige sæt, som af og til produceres, men som ikke har noget med forbilledet at gøre. Pyt med det, jeg skal jo male den, så igen er det ligegyldigt, hvordan den ser ud fra starten af.
IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg (80.52 KiB) Vist 14824 gange

Samme tur som den første vogn - grunder og brun farve med airbrush. Nederst til venstre på vognsiden var et sort felt med en holder til fragtbreve og plads til at skrive noter med kridt. Det skal selvfølgelig afmaskes, og her bruger jeg englehud. Efter at have set steffenboss' afmaskning med den grønne tape på indsatslederbilen, skifter jeg nok til den fremover.
permaske.jpg
permaske.jpg (53.7 KiB) Vist 14824 gange

Og det færdige resultat
per.jpg
per.jpg (54.33 KiB) Vist 14824 gange

Hvis nogen vil se vognene i virkeligheden, så deltager min klub på hobbymessen i Valbyhallen i starten af november.

I øvrigt er teknisk museum i Sinsheim en rejse værd. De har alt muligt sært og vidunderligt i udstillingen, heriblandt en Concorde OG en Tupolev TU-144 på taget. Bare sådan for lige at markere hvor de bor 8)
Søstermuseet i Speyer, som ligger i nærheden, har bl.a. den russiske rumfærge Buran udstillet, så hvis man har bare en lille smule teknik i blodet, vil man ikke blive skuffet.
http://sinsheim.technik-museum.de
http://speyer.technik-museum.de
Mvh
Jens
Brugeravatar
TouchCab

Indlægaf Kenneth » lør okt 12, 2013 2:49 pm

jeg synes det er nogle super gode resultatet du får dig der....jeg ville aldrig kritisere at du benytter decals i stedet for at male det på vognen, da jeg har holdningen Work smarter not harder.

jeg kan i se at der er noget galt i at lave det på den måde hvor det ser bedst ud og er nemmest at lave.......
og jeg snes dine decals ser fejlfrie ud for mig, super arbejde og tak for at du deler med os andre :wink:
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf kimg » man okt 21, 2013 11:00 am

Det er da klart, at du bruger decals på modeller, det tror jeg de fleste gør, for der er ikke så stor kunstnerisk frihed mht. skrifttype og størrelse mv.

Bruger du noget for at få dine decals til at følge strukturen i underlaget?

Har du afsluttet med en mat lak, eller er det bare malingen direkte airbrushet på vognen?
F.T.W.
KimG
kimg

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf TouchCab » tirs okt 22, 2013 3:42 pm

kimg skrev:Bruger du noget for at få dine decals til at følge strukturen i underlaget?

Har du afsluttet med en mat lak, eller er det bare malingen direkte airbrushet på vognen?

Jeg giver selvfølgelig overfladen en gang blank lak, der hvor decalerne skal sidde.
Når den så sidder der, og jeg er sikker på at der ikke er luft under, så dupper jeg decalen med Micro Sol med en lille pensel - hele overfladen og rundt om. Det gør, at bærefilmens kanter forsvinder helt, og decalen kan følge den underliggende struktur.
Når det så er tørt, får hele vognen en gang mat lak, så overfladen bliver ensartet. Bogstaverne står simpelthen som silketryk med den fremgangsmåde. Jeg var noget i tvivl om det gik godt med træstrukturen i brædderne, men decalerne følger med hele vejen ned i rillerne 8)

Både blank og mat lak er Vallejo Model Air, som påføres med airbrush.
Mvh
Jens
Brugeravatar
TouchCab

Tilbage til Modelbygger galleri