Trident - afrensning....

Her kan du få vejledning til dit problem til at komme videre eller godt igang
Here you can get help and support to your problem

Redaktør: kimg

Trident - afrensning....

Indlægaf ThomasA3D » fre jun 28, 2013 2:37 pm

Hvad bruger I til at rense efter brug af Trident farverne?
Jeg oplever en klar forringelse af "ydelsen" på min Micron efter 1-2 timers arbejde med Trident. Jeg antager at det er fordi malingen tørrer ind omkring dysen (jeg har nålen fri så jeg kan fjerne tip-dry løbende).
Ved opløsningsbaserede faver opløser den flydende farve noget af det indtørrede når man trækker godt tilbage og lader meget maling komme igennem dysen (eller bruger ren fortynder). Men det vandbaserede opløser jo ikke sig selv da det er vandfast efter tørring.
Jeg kan se at man kan få Trident Cleaner, men det har CC ikke fået endnu og jeg ved heller ikke om det opløser tørret maling.
Men er der nogle af jer andre der oplever problemet - og hvad gør I ved det?
Efter pistolen er adskilt og renset fungerer den erfekt igen, men det har jeg ikke tænkt mig at gøre hver anden time ;)

MVH Thomas
Brugeravatar
ThomasA3D

Geografisk sted: Randers

Re: Trident - afrensning....

Indlægaf Maiken » fre jun 28, 2013 3:23 pm

Hej Thomas.

Trident er lang tid om at tørre (i forhold til andre vandbaserede malinger), så det kan meget vel være du ikke får renset den godt nok, som du også selv er inde på. Trident har så meget pigment, at især den sorte er svær at rense helt og aldeles ud. Det er set mange gange at man tror man har renset den godt nok, efter sort trident, men faktum er at fordi den kan fortyndes så meget som den kan, så sider det alle vejne.

Jeg bruger for det meste kun vand fra vandhanen til at rense min mellem farveskift. jeg holder lige lidt for luften så jeg får lidt "blow-back" og så bruger jeg en lille pensel til koppen. jeg har dog ikke en micron. men ved at flere gør det på samme måde i deres micron. Men når jeg er færdig med at male, så kommer jeg den i min ultralydsrenser i adskilte dele.
Ved også nogle bruger vinduesrens direkte i koppen, for at rense den godt ud.

Håber det gav dig lidt svar :)
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf ThomasA3D » fre jun 28, 2013 3:51 pm

Hej Maiken.
Tak for hurtigt svar :)
Jeg bruger også selv både vand, vinduesrens og Trident fortynder til at rense med og det fungerer fint ved farveskift. Men dette problem opstår ikke ved farveskift, men ved kontinuerligt arbejde.
Da jeg mest laver detaljearbejde med Micron‘en bruger jeg rigtig meget luft og meget lidt maling og jeg tror at malingen derfor får mulighed for at tørre ind på selve dysekappen.
Efter endt arbejde skyder jeg cellulosefortynder igennem og/eller kommer delene i fortynder i noget tid. Det lader til at fjerne de tørrede rester, men det duer ikke imens jeg maler (vand og cellulose fungerer jo ikke så godt sammen :shock: )
Jeg har også AA Restorer, men det synes jeg heller ikke virker så hurtigt som jeg kunne tænke mig - det kan være at jeg bare skal tørre øjnene og acceptere at de vandbaserede malings egenskaber giver lidt mere "downtime".... :roll:
Brugeravatar
ThomasA3D

Indlægaf Maiken » fre jun 28, 2013 4:25 pm

Når du laver rigtig meget detalje arbejde, så fortynd den noget mere. Den kan jo fortyndes helt ekstremt meget grundet dens høje pigment tal. Så lav en ultratynd maling og skru ned for trykket, så den er nemmere at styre. (trident kan fortyndes ned til candy farver). Så vær ikke bange for at fortynde. Så længe du skruer ned fra trykket, så er det intet problem. På den måde kan du også forhindre at det størkner inde iden. Jeg har dog aldrig selv prøvet at det størkner ind i den. og jeg har endda haft maling stående i koppen natten over, uden problemer. dagen efter kunne jeg bare starte kompressoren og male. enkelte gange skulle den lige have en dråbe fortynder, for at blive optimal.
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf Kenneth » man jul 01, 2013 5:40 pm

nu har jeg jo snakket med dig i et par beskeder på FB, nu læser jeg denne og er ikke i tvivl, det problem du der nævner kommer du med garanti omkring med debeer rensen vi har i cc
til andre farver bruger jeg også ofte vindues rens, men trident er noget mere genstridigt, her er det en fordel at slutte af med ½ kop af debeer.....specielt tridents røde som kan drille og rense kommer af som en leg.
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf TueRomanow » tirs jul 02, 2013 10:10 am

Jeg bruger vand og vinduesrens, men hvis jeg kan mærke, at der er lidt snask i dysen plejer jeg at smide lidt almindelig husholdningssprit i og køre det igennem. Det lader til at hjælpe på det.
TueRomanow

Geografisk sted: Middelfart

Indlægaf ThomasA3D » tirs jul 02, 2013 10:18 am

Tak for svarene :)
Så må jeg hellere have en debeer rens med næste gang jeg skal bestille noget og så prøver jeg sprit indtil da!
Brugeravatar
ThomasA3D

Tilbage til Support/ help