Jalkings prøvelser

Her kan du have dit eget galleri.
Eller uploade billeder af projekter
Here you can opload your ongoing or finished projects

Redaktør: kimg

Jalkings prøvelser

Indlægaf Jalking » lør jun 30, 2012 12:49 pm

Hejsa, jeg er helt ny både i forum og med airbrushing. Fik et "Kinøjsersæt" i fødselsdagsgave og er nu (desværre siger min kone) blevet hooked :wink:

Her er mit første spæde forsøg ud over krydseduller, prikker og streger på indersiden af døren til værkstedet :lol: . Jeg har lavet en masse fejl (eller hedder det at opsamle erfaringer?):
Jeg har ikke været grundig nok med min grundmaling.
Næste gang skal jeg holde mig fra frisket film, malingen trængte ned under nogle steder og lavede ballade.
Jeg har ikke holdt det rent nok undervejs, der er sågar fingeraftryk i malingen nogle steder. Enkelte fedtpletter har skyet malingen.
Der er helt sikkert mange flere....

Kommenter endelig, jeg er tykhudet og vil hellere have en ærlig, hård og konstruktiv kritik end et "det er da meget pænt", men jeg kan se på jeres kommentarer her på forum, at der er i rigtig gode til ;)
Vedhæftede filer
20120626_173504.jpg
20120626_173504.jpg (214.41 KiB) Vist 22668 gange
20120626_173200.jpg
20120626_173200.jpg (220.98 KiB) Vist 22668 gange
20120626_173119.jpg
20120626_173119.jpg (185.1 KiB) Vist 22668 gange
20120626_173058.jpg
20120626_173058.jpg (2.28 MiB) Vist 22668 gange
20120626_173040.jpg
20120626_173040.jpg (188.78 KiB) Vist 22668 gange
20120626_173019.jpg
20120626_173019.jpg (168.87 KiB) Vist 22668 gange
20120626_172939.jpg
20120626_172939.jpg (163.31 KiB) Vist 22668 gange
"when you break something to see how it works, you have left the path of wisdom" - Gandalf the Gray
Brugeravatar
Jalking

Re: Jalkings prøvelser

Indlægaf Kenneth » lør jun 30, 2012 9:17 pm

Jeg synes også det er en ûber cool bike den der og som "morfar" nævner det så så jeg heller ikke nogle fejl

Når det så er sagt, så skla man til tider også passe på ikke at lave tingene for fejlfrie, for det kan ind imellem i følge min smag gøre tingene lidt kunstige, naturligvis med mindre man stiler efter foto realisme, som er noget helt andet end almindeligt airbrushin hvis du spørger mig.

super fedt at du deler, mange får aldrig lagt det op som de maler, hvilket er rigtig ærgeligt for så er der ikke så meget at kigge på :wink:
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf Jalking » tirs jul 03, 2012 12:26 pm

Det med at fejlene giver liv kan der være noget om. Jeg kan huske da DR i 90'erne sendte en stribe udsendelse om akvarelmaleri med arkitekten Ole Kortzau som vært/underviser. Han sagde at lidt cigaretaske i malingen gjorde underværker for at give et billede liv.

Ikke at jeg vil begynde at drysse aske i malingen, men jeg har fanget budskabet om at tingene kan være så perfekte at det bliver kedeligt.
"when you break something to see how it works, you have left the path of wisdom" - Gandalf the Gray
Brugeravatar
Jalking

Indlægaf MichaelS » fre jul 06, 2012 11:23 pm

Hey Jalking velkommen til.

Det er et super resultat du kommet frem til der, måtte kigge efter en del gange for at finde fejl, så de kan jo ikke være så alvorlige, men dit mønster farver og skygger i mønsteret sidder sgu stort set i skabet og fejlene ser man altså ikke hvis man ikke ved de er der.

Den udsendelse har jeg også set, her mange år efter gør jeg selv brug af en lignende teknik på nogle af de modeller og wargaming figurer jeg maler, men der er det mere en meget transparent mudret farve der bliver lagt over farverne for at skabe noget skidt, teknikken bliver kaldt et filter og er meget lig en wash men må ikke hobe sig op i fordybningerne som wash’en.

glæder mig til at se mere fra dig, for evnerne og stil har du.

Michael
"If you hear a voice within you say 'you cannot paint,' then by all means paint, and that voice will be silenced."
Vincent Van Gogh
Brugeravatar
MichaelS

Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Indlægaf Jalking » tirs jul 10, 2012 3:09 pm

Forsøg på portræt, pladen er grundet dårligt, så jeg dropper nok at arbejde videre på det. Erfaringer:
- skal være mere pernitten med underlaget.
- blyantskitse direkte på underlaget er ikke en god ide.
- Jeg bruger for mange farver, skal nok hellere holde mig til nogle enkelte og shade mere.
Vedhæftede filer
2012-07-10 13.41.00.jpg
2012-07-10 13.41.00.jpg (180.52 KiB) Vist 22590 gange
2012-07-10 13.43.55.jpg
2012-07-10 13.43.55.jpg (133.91 KiB) Vist 22590 gange
Brugeravatar
Jalking

Indlægaf Maiken » tirs jul 10, 2012 6:03 pm

Syndes det er et godt første forsøg du er kommet med der.
Du kan sagtens bruge blyant skitser. Jeg bruger det stort set altid. Det med farverne, så gør det ikke noget med mange farver. Men undlad sort til at lave dine skygger og streger med. Her tænker jeg på rynkerne i panden og fingrene. Brug her en mere nærliggene farve til at lave skygger med, så du på den måde får dine rynker og knoer frem.
Håber det giver mening. :D
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf Kenneth » tirs jul 10, 2012 7:40 pm

nem måde, kig på din finger, der hvor "rynken " er er huden mørkere, men stadig hudfarvet.....har du ikke rynker på fingeren så i svømme hallen 3 timer og så hurtigt hjem og kigge :wink:
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf MichaelS » ons jul 11, 2012 9:57 am

Hej Jalking,

Blyantstreger skulle ikke være et problem at bruge, bare husk at ikke trykke så hårdt med blyanten og pas på med ikke at gøre din stregtegning for detaljeret, den skal kun guide dig i den rigtige retning.

Som andre også har skrevet, så er sort ikke en anonym farve, så det skaber en meget stor kontrast.
I mellem fingrene og ved rynkerne skal du nøjes med at "shade" din originale farve ved bare at tilføje en smule sort i farven eller brun. Som kenneth siger kig på dine fingre, der vil du også se at fingrene ikke har en markeret "outline".

Hvis det driller med farver, så start med at lave dine portrætter monokromt, på den måde kan du nøjes med at koncentrere dig om at airbrushe og senere hen kan du udvide med farver. tag en meget dyb blå (tæt på sort) eller en anden farve og tilsæt noget sort så de er meget mørke, det virker godt og giver ikke indtryk af kedelige gråtoner.

Men det er ikke skidt det hele, for hvor mange af os andre fejler er at holde på proportionerne i et portræt og der rammer du jo rigtig.
Øjnene er meget nemme at få til at se ud som de kigger lidt hver sin vej men dine hænger rigtig godt sammen.

Så op på hesten, for du er klart i den rigtige retning og har et godt øje for det ser det ud til.
"If you hear a voice within you say 'you cannot paint,' then by all means paint, and that voice will be silenced."
Vincent Van Gogh
Brugeravatar
MichaelS

Indlægaf Jalking » søn jul 15, 2012 3:11 pm

Tak for rådene :) Jeg har taget noget af det til mig og har lavet et monokromt billede - at male hvidt på sort er en frustrerende oplevelse. Er det hjernen, der ikke kan lide at tænke omvendt, jeg er jo vant til det hvide papir. Jeg syntes i alt fald ikke det var let.

Malet på siden af et computerkabinet og skal selvfølgelig have en gang lak, som det er nu er det ret skrøbeligt. Jeg vil dog lige have jeres fine kritik inden, så jeg kan lave ændringer inden lakering.

Ser lige at der mangler en detalje.. en hvid cirkel i det mørke felt på forsiden af skulderen... :roll:
Vedhæftede filer
tron - Quorra.jpg
tron - Quorra.jpg (148.6 KiB) Vist 22550 gange
Brugeravatar
Jalking

Indlægaf MichaelS » søn jul 15, 2012 3:29 pm

Hej Jalking,

Det er sgu bare lækkert det der, kender ikke referencen så for mig ser det færdigt ud, så lakken er alt der mangler.

Men måske du kunne overveje en candy effect henover, men prøv lige på noget andet inden det her
Vincent Van Gogh
Brugeravatar
MichaelS

Indlægaf Jalking » søn jul 15, 2012 10:39 pm

Tak for roserne, jeg tror at jeg vil prøve at give det en gang lak og så blåtone lyset bagfra. Hvis det går galt kan det vaskes af igen.
Brugeravatar
Jalking

Indlægaf Maiken » man jul 16, 2012 4:38 pm

Den er blevet rigtig god. Det eneste der poppede lidt ud for mig, var hendes næse og næsebor. Tror næsen bare er lidt for mørk.. Men næseboret ser lidt for stort og "lige" ud.
Men som sagt så kan du absolut være tilfreds. Og at male på sort finder jeg også lidt mere svært end på hvid.
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf TraktorChick » fre aug 03, 2012 9:31 am

Jeg er godt klar over, at der er langt op til cyklen efterhånden, men jeg synes nu alligevel, at den skal have en kommentar mere. Det er virkelig flot arbejde - super blikfang med de røde skel op mod den hvide baggrund. Det kan godt være, at du selv kan se fejlene, men dem, som du cykler forbi, vil kun nå at opdage, hvor godt den ser ud. Med andre ord: Den ser langt fra godt ud.. Sludder! Den ser hamrende godt ud på afstand! :)

Med hensyn til dit seneste portræt på kabinettet, så er det bestemt også et skridt i den rigtige retning! Det kan da godt være, at det var svært at komme i gang med hvidt på sort - men det lader da til, at du fik tvunget hjernen til at tænke i de rette baner til at få det til at lykkes! Især lys/skygge virkningen i hendes dragt giver en god fornemmelse af dens struktur. Man kan næsten se, hvordan den ville føles at røre ved. Hendes hår er måske blevet lidt parykagtigt. Jeg tror, det skyldes den meget skarpe, skabelonsafgrænsning mod baggrunden. Jeg ville ikke kunne lave det bedre, så løsningen, må du få af nogen andre.. :) Din idé om at blåtone baggrunden, tror jeg er rigtig god - det ville nok gøre hele billedet en smule mere blikfangende. Så kan vi andre glæde os til at se fortsættelsen imens :)
Med flag og guirlander fra
TraktorChick - hende med fletninger og motorsav
Brugeravatar
TraktorChick

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf admin » søn jan 13, 2013 7:18 pm

Længe siden, hvordan går det med maleriet
admin
Site Admin

Tilbage til Galleri/gallery