Lak

Her kan du få vejledning til dit problem til at komme videre eller godt igang
Here you can get help and support to your problem

Redaktør: kimg

Lak

Indlægaf lindbaum » tirs feb 26, 2013 12:04 am

Hej - dejligt at der findes en forum for Airbrush. Jeg er lige startet med et begyndersæt fra Customcolors efter at have prøvet en lille hobby Revell - kæmpe forskel. Jeg leger lidt med racerbiler fra SCX - kører lidt løb osv, og de trænger til en om lakering da de er skrammede.

Jeg har købt lidt forskellig maling fra AUTO-AIR og at grunde og male dem (forløbig ensfarvet) går fint synes jeg, men de skal have noget lak. Efter maling kommer der "decals" på - små "klistermærker" med reklamer osv, og får at det skal holde og se pænt ud, skal de have lak.

Jeg er blevet anbefalet Vallejo Acrylic Gloss Varnish ..." og har prøvet den, men den er for tyk fra flasken. Har også prøvet med Vallejo "Thinner medium" at gøre den tyndere. Nu kommer det i det mindste ud af pistolen, men jeg synes ikke overfladen bliver som jeg drømmer om. Den er ikke rigtig klar - mere som en halvmat gulvlak.

Resultatet skulle gerne blive som denne:
F40.JPG
F40.JPG (63.15 KiB) Vist 23883 gange

Er der nogen som kan anbefale en lak som giver en super blank overflade ???

/Flemming
lindbaum

Geografisk sted: 5560 Aarup

Re: Lak

Indlægaf Maiken » tirs feb 26, 2013 12:56 am

Jeg bruger selv klar lak fra motip på dåse eller T-hansens klarlak på dåse. Jeg maler riffler så de skal også kunne holde til en del tæv.

Men som jeg har forstået maler man dem idenfra. Derfor kan de holde til at køre galt. Customcolors holder et Lexan kursus i samarbejde med Tomspaintshop. Tom er mester i det med at male karoser til rc biler. Så måske det var noget for dig at deltage i?
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf lindbaum » tirs feb 26, 2013 8:40 am

Hej - det er vist rigtigt at 1:10 RC biler males inde fra - disse 1:32 males udvendigt. Det er en tykkere karosse som ikke er gennemsigtig.
lindbaum

Indlægaf ThomasA3D » tirs feb 26, 2013 12:18 pm

Du får ikke spejlblank lak med Vallejo malingerne.
Det eneste der virkelig virker og kan blive spejlblank er 2K klarlak. Det er noget nasty stuff og temmelig dyrt hvis du ikke kan få en slat fra den lokale autolakerer. Med størrelsen på modellerne har du ikke brug for særlig meget lak og hærderen har en begrænset levetid, så 1L lak og 1/2L hærder er rigtig, rigtig meget til modelbiler :)
Jeg ved ikke om CC kan/vil sælge lak i små mængder, men ellers kan du finde det her:
http://www.hiroboy.com/catalog/product_ ... Sx9GqWzc2w

Her er et par modeller jeg har malet med 2K lak:
http://public.fotki.com/ThomasA3D/55_cameo_cbp/
http://public.fotki.com/ThomasA3D/ferrari_f50/
Ferrari F50eren er dog blevet vandslebet og poleret, så den viser ikke helt hvordan lakken står efter normal påføring og tørring...
Brugeravatar
ThomasA3D

Geografisk sted: Randers

Indlægaf lindbaum » tirs feb 26, 2013 12:31 pm

Hej - det ser rigtigt godt ud - flotte biler du har malet !!! Det er lige præcis det "look" jeg efterlyser.

Lægger du lakken med på airbrush eller? Jeg prøver lige om Kenneth eller Michael kan skaffe lidt lak.
lindbaum

Indlægaf ThomasA3D » tirs feb 26, 2013 12:40 pm

Takker :)

Ja jeg lægger den på med airbrush:
1 støvlag
1 semi-vådt lag
1 vådt lag
og evt 1 vådt lag med ekstra fortyndet lak (men pas på med løbere...!)

Jeg fortynder lakken mere end den skal være til brug i stor sprøjte, så de enkelte lag bliver tyndere og flyder bedre ud, men det er en balancegang mellem viskositet, tilstrækkelig lak til at opnå glans og at undgå løbere. Jeg sprøjter med lidt højere tryk end jeg normalt gør med basefarver.

Cameo’en har desuden fået "the full monty": hvid basefarve > mørk rød basefarve > ghost flames > perlemor > rød candy > lak. Den spiller i solen, men det er svært at få med på billeder...
Der er et par billeder mere her:
http://a3d.dk/old/scalemodels/CameoWeb/index.htm
Brugeravatar
ThomasA3D

Indlægaf Maiken » tirs feb 26, 2013 2:26 pm

Man kan også få en 2k lak på dåse. Det er sådan en man "klikker" i den ene ende, for at blande dem. Mener også cc har dem. De skulle være ganske fin. Ved de er blevet brugt på nogle hjelme og lidt af hvert. Det er mere hvis du vil slippe på for at komme det i din airbrush. og så skulle de også være billigere end den lak vi selv blander. Når man altså kun skal bruge det i så små mængder.
Brugeravatar
Maiken

Indlægaf lindbaum » tirs feb 26, 2013 3:50 pm

Super - takker for svarene.

Jeg tror måske heller ikke pistolen er glad for 2 komponent lak ... dåse modeller er nok vejen frem :-)
lindbaum

Indlægaf Maiken » tirs feb 26, 2013 4:38 pm

ja det eller en ordentlig sprøjtepistol som du kun bruger til lak. :D
Brugeravatar
Maiken

Indlægaf ThomasA3D » tirs feb 26, 2013 5:32 pm

Jeg bruger én bestemt pistol til lak. Den bliver også brugt til andre ting bortset fra detaljearbejde. Den har klaret 2K lak igennem de sidste 15-20 år, så hvis pakningerne kan tåle lakken er der ingen problemer. Men den skal gøres GRUNDIGT ren efter 2K lakken...!
Jeg har haft den lånt ud til en kammerat – én gang! – det kostede mig adskillige timers rengøring at få alle delene løsnet igen....
Brugeravatar
ThomasA3D

Indlægaf Maiken » tirs feb 26, 2013 6:12 pm

Selvom man gør den ren, så er der stadig en mulighed i der sidder lidt snavs i den, som så ryger med ud i lakken. Jeg siger ikke det er forkert det du gør, bare at muligheden ligger der. Så du har bare været heldig at det ikke er sket for dig. (eller også har andre bare været uheldige :D ) Jeg har i hvert fald ikke turde prøve. hehe :lol:
Brugeravatar
Maiken

Indlægaf lindbaum » tirs feb 26, 2013 6:56 pm

Lidt af et dilemma - jeg har kun 1 sprøjte som jeg lige har købt og dåserne kan kun holde i 14-18 timer efter man har blandet det. Er der noget vandbaseret som giver en næsten lige så flot finish?
lindbaum

Indlægaf Maiken » tirs feb 26, 2013 7:00 pm

Som sagt så bruger jeg Motip eller den de har hos T-hansen. De er ganske fine og kan give et rigtig fint blankt udseende. Om ikke andet så kan du også polere dem op efter klarlak hvis ikke du synes de er blanke nok.
Brugeravatar
Maiken

Indlægaf ~ Oester ~ » tirs feb 26, 2013 11:44 pm

Hey ;)

Kort svar på alle dine spørgsmål - gør som Maiken siger.
Til det formål du skal bare det til, så er det helt finr med alm 1K dåselak(og som med alt andet, billig mærke=billig lak / Lidt dyre mærke = bedre lak)
Ellers skal du samle en røvfuld biler og så køre til din lokale maler og hvor hva du skal give for det.

2K dåsemaling, er også rigtig fin, men så snart du har blandet det i dåsen, jeps så holder det ikke evigt.
Når du kun har én sprøjte skal du ikke til og ligge og lege med klarlak i den, det ville være for dumt.

PS, velkommen til og spørg endelig hvis der er noget :)
Paint by ~ Øster ~
Brugeravatar
~ Oester ~

Geografisk sted: Slagelse ~ Vestsjælland

Indlægaf lindbaum » ons feb 27, 2013 7:20 pm

Takker - kigger mig straks om efter en dåse 1K lak og kommer videre :-)
lindbaum

Næste

Tilbage til Support/ help