Lak

Her kan du få vejledning til dit problem til at komme videre eller godt igang
Here you can get help and support to your problem

Redaktør: kimg

Re: Lak

Indlægaf Kenneth » ons feb 27, 2013 10:05 pm

Flemming, om du lige husker et imorgen torsdag eller fredag har jeg måske bedre tid.....
Jeg har noget 1 komponent lak som man kan smide i en sirbrush, det er en speciel vare som jeg har hentet hjem til sonion, de laver høreapperater og skulle nruge noget til at forsegle deres....ja ved ikke hvad man kalder dem, men udviklingsafdelingen eller noget laver nye ting som så bliver valgt og masse produceret eller ej.....

jeg kunne jo prøve at lave en sprøjteprøve med det......men det er opløsningsbaseret....og skla have hjælp til at huske det ellers ved jeg ta jeg glemmer det.....det der er godt ved denne lak specielt ved dine små modeller er at den er rimelig tynd, det synes jeg ikke motip er, men måske det er lige fedt.... :?:
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf Kenneth » tors feb 28, 2013 9:31 pm

wuuhuu.....jeg huskede det sgu....lidt sent så jeg nåede ikke at se lakken hærdet op....men tager et kig imorgen....og jeg husker kamera det så tager jeg et billede og lægger op
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Indlægaf Kenneth » fre mar 01, 2013 4:51 pm

Så kom der billeder, jeg har lavet det over sort de det er den mest afslørende måde at tjekke lak på....ser deet godt ud på sort ligner det en milion på ALLE andre farver...prøv selv :lol:

nå men billederne....jeg synes selv det ser lovende ud
Vedhæftede filer
prove-2.jpg
prove-2.jpg (32.47 KiB) Vist 17617 gange
prove-1.jpg
prove-1.jpg (25.93 KiB) Vist 17617 gange
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Indlægaf lindbaum » lør sep 14, 2013 11:53 am

Hej igen - det har desværre stået stille det meste af sommeren, men nu er jeg kommet igang med min Airbrush igen og resultaterne bliver bedre og bedre - synes jeg selv - har dog lige 2 ting ...

1. Når I maler overflader som skal stå HELT blanke, mellemsliber I så? Hvis ja - våd eller tør? Korn?
2. Jeg overvejer lidt at lege med candy da det giver en flot effekt, men er der nogle guidelines? Jeg har læst en masse om tørretid osv, men mere om bunden skal være rød og så rød candy på eller? Er det mørk bund og lys candy eller?

Har vedhæftet et billede af min Capri Zakspeed - den er blevet rimelig ok. Er købt som white kit, samlet, grundet, malet 4 gange, decals på og til sidst klarlak.

IMG_0305.JPG
IMG_0305.JPG (70.37 KiB) Vist 17413 gange
lindbaum

Geografisk sted: 5560 Aarup

Indlægaf jensen » lør sep 14, 2013 4:29 pm

Er det ikke klistermærker du har sat på. :wink:
jensen

Geografisk sted: slagelse

Indlægaf Maiken » lør sep 14, 2013 5:02 pm

Hejsa.

Skal den være helt blank så er det lige før den kræver en mellemslibning. Det er ikke altid nødvendigt, men det bliver kun mere blank med mellemslibning og efterfølgende polering. Som mellemslibning skal det være vådpapir. Kender ikke reglerne for det, men jeg har brugt korn 1200. tror godt man kan bruge korn 800, men jeg har kun brugt 1200. og når du skal polere så brug en korn 4000 rondel. igen våd.

candy er ikke min stærke side. Men candy kan du lægge ovenpå alle farver. de giver en dybde fornemmelse, som er ret fed.
Brugeravatar
Maiken

Geografisk sted: Jyderup vest sjælland

Indlægaf lindbaum » søn sep 15, 2013 10:19 am

jensen skrev:Er det ikke klistermærker du har sat på. :wink:

Ja - eller rettere decals - det er vandoverføringsmærker man enten køber færdige i den størrelse som bilen er ... 1:24 eller 1:32, eller man kan printe dem selv.
lindbaum

Indlægaf lindbaum » man sep 16, 2013 8:29 pm

Maiken skrev:Hejsa.

Skal den være helt blank så er det lige før den kræver en mellemslibning. Det er ikke altid nødvendigt, men det bliver kun mere blank med mellemslibning og efterfølgende polering. Som mellemslibning skal det være vådpapir. Kender ikke reglerne for det, men jeg har brugt korn 1200. tror godt man kan bruge korn 800, men jeg har kun brugt 1200. og når du skal polere så brug en korn 4000 rondel. igen våd.

candy er ikke min stærke side. Men candy kan du lægge ovenpå alle farver. de giver en dybde fornemmelse, som er ret fed.

Hej igen ....

Jeg prøvede mig lidt frem med mellemslibning her i weekenden, men jeg synes ikke resultatet blev som forventet. Jeg tog en karosse som er grundet hvid, malet 2 gange med AutoAir (hærdet i 2 dage) og for at være på den sikre side, brugte jeg kort 2000. Ved den mindste slibning (med masser vand) kom jeg ind til grundmalingen :-( Jeg kan tydeligt mærke at overfladen bliver meget mere glat - ikke så "kornet" som normalt, men kan det passe at man tager så meget af, eller er det bare mig der kommer for lidt maling på?

Jeg kan selvfølgelig bare male den over igen, men er der ikke nogle tips og tricks ... noget i stil med: 2 gange grunder, vandslibe med k2000, 2 gange maling, vandslibe med k2000, 1 gang maling, klarlak, polering med K4000 (eller noget i den stil).
lindbaum

Indlægaf ThomasA3D » tirs sep 17, 2013 10:27 am

Du må IKKE vandslibe Auto Air ;)
Hvis du skal slibe AA skal du tørslibe, men undgå så vidt muligt at slibe AA...
Mht candy, så giver de forskellige resultater afhængig af bundfarven. Auto Air Cany er pigment-baserede og opfører sig lidt anderledes en opløsnings-baserede candies som f.eks House of Kolor, Alsa osv.
Tjek denne video mht AA candies - han forklarer det ret godt (og har i øvrigt mange flere videoer med AA):
http://www.youtube.com/watch?v=JAtmKWiNegM

Mht "perfekte" overflader på modelbiler så er processen:
Grunder (evt mellemslib med K1000), farve (evt mellemslib, men undgå hvis muligt), klarlak (2K er klart bedst), mellemslib efter hærdning - først med K1200 vandlib, herefter K2000 vandslib, 2K klarlak igen.
Hvis der er den mindste antydning af "appelsinhud" eller der er støvkorn i lakken kan man slibe og polere. Poleresæt til autoindustrien er generelt for voldsomme til modelbiler, men man kan købe f.eks. dette sæt i England:
http://www.hiroboy.com/catalog/product_ ... jgESBZ742w
Jeg starter med K3200, herefter K4000, K6000, K8000 og bruger herefter to forskellige poleremidler (jeg har dette sæt: http://www.amazon.com/Novus-Polish-Plas ... B000J41VDM ) og slutter til sidst af med autovoks.
Det er et stort arbejde, men det giver også fejlfrie overflader fordi man sliber både støv og ujævnheder helt væk...
Brugeravatar
ThomasA3D

Geografisk sted: Randers

Indlægaf Maiken » tirs sep 17, 2013 9:50 pm

nej for søren. ikke vådslive autoair. Det jeg mente var din lak. du kan mellemslibe din lak. hvis du synes din base er meget grynet kan du give den et lag filler. Den kan du våd slibe så du får en helt glat overflade at male på. men selve din airbrush maling må du ikke vådslibe. de meste brugte er vandbasseret og dvs at du så bare fjerner din maling med vandet. så du skal male den og så give den et lag lak. så kan du våd slibe din nye hærde lak. bagefter kan du give den et nyt lag lak eller bare polere den op. og så dan kan du forsætte til du er tilfreds.
Brugeravatar
Maiken

Indlægaf lindbaum » tirs sep 17, 2013 10:49 pm

Mange tak for svarene - jeg har masser at lære endnu :-)

Jeg prøver mig frem med Thomas's fremgangsmåde - må lige se om jeg ikke kan få bestilt det slibesæt du har linket til - ser fedt ud. God video du har linket til omkring Candy - det giver et super overblik.

Maiken - du skriver noget med filler? Dumt spørgsmål - men hvad er det?
lindbaum

Indlægaf Maiken » tors sep 19, 2013 12:50 pm

filler er lidt det samme som spartel. du kan få filler på spraydåse. den fungere også som grunder. det er mere til hvis din skal eller andet har lidt små huller eller uenshed. så kan du sprøjte filler på og slibe med en fin vådpapir (f.eks. korn 800). på den måde bliver din flade fuldstændig glat og blød.
Brugeravatar
Maiken

Foregående

Tilbage til Support/ help