Rensning..rensespiraler eller flaskerensere ??

Her kan du få vejledning til dit problem til at komme videre eller godt igang
Here you can get help and support to your problem

Redaktør: kimg

Rensning..rensespiraler eller flaskerensere ??

Indlægaf cinnober » fre jan 30, 2015 12:20 am

jeg vil godt have en bedre måde at rense min airbrush med end kun rensevæske. Oplever tit at den stopper selvom jeg har kørt væske igennem mange gange. Men er der den store forskel på rensespiraler eller børster ??
Vil helst have det ,der er mest effektivt og langtidsholdbart.

Det er en alm. Custom Color 130 pistol.
cinnober

Re: Rensning..rensespiraler eller flaskerensere ??

Indlægaf jensen » lør jan 31, 2015 5:12 pm

De billige 130 og 180 pistoler svinger meget i kvalitet, men de fleste af dem laver numre, som ligner at de er tilstoppede.
Da jeg tog mig sammen og købte en harder og steinbeck, stoppede de problemer. Der kommer lige som noget vakumhalløj i de der 130 og 180 pistoler og gerne hvor det er mest til gene.
jensen

Geografisk sted: slagelse

Indlægaf cinnober » lør jan 31, 2015 7:35 pm

Jo tak men det er osse en helt anden pris..og til mit behov (2-3 gange årligt) så kan det ikke retfærdiggøres. Bruger det kun til 1/32 og 1/24 slotcar biler...
cinnober

Indlægaf Kenneth » søn feb 01, 2015 6:12 pm

jeg tror du skal lægge lidt mere energi i din rensning, spiralerne er jeg ikke tilhænger af børsterne kan bruges, men mit foretrukne rens er pensel og en spids sprøjte flaske, og så afsluttet med en ordentlig rensevæske, jeg synes meget af det rens man kan købe er noget skrammel
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf cinnober » søn feb 01, 2015 7:22 pm

Jeg har brugt det rensevæske som fulgte med mit startsæt fra Customcolors.

jeg har fulgt denne video https://www.youtube.com/watch?v=wgrMURliufk for at rense den (har dog ikke RESTORER) men selvom jeg synes den er ren efter flere gennemskylninger, så virker den ikke optimalt, når jeg skal bruge den igen. Det sker også at den stopper mens jeg maler. Jeg bruger Vallejo Model Air ud-af-bøtten.
cinnober

Indlægaf Kenneth » søn feb 01, 2015 8:34 pm

modelair kan godt være lidt svær at ryste rigtig liv i, en meget lille bøtte med lidt produkt i og rigtig højt pigment indhold i, så pigmenterne synes jeg har en tendens til at klumpe sammen.....prøv evt at se om du kan få et par små kugler i bøtten og så måske ryste den bedre....

jeg tror mere det er malingen end din airbrush prøv evt at tage den mængde du plejer at smide i airbrushen på et stykke papir eller lexan og se om der er nogle lidt større klumper i så har du svaret, ellers må vi/man søge videre på problemet som så nok ligger i din rengøring alligevel
Med Venlig Hilsen
Kenneth
Brugeravatar
Kenneth

Geografisk sted: Sverige

Indlægaf jensen » lør maj 02, 2015 4:35 pm

har du prøvet at polere din nål i autosol eller andet rensecreme.? Så glider malingen også meget nemmere af. :wink:
en flaskerenser eller andet groft kan lave små ridser, som malingen kan sidde fast i og det er ikke godt. :?
jensen

Geografisk sted: slagelse

Indlægaf cinnober » lør maj 02, 2015 4:45 pm

jensen skrev:har du prøvet at polere din nål i autosol eller andet rensecreme.? Så glider malingen også meget nemmere af. :wink:
en flaskerenser eller andet groft kan lave små ridser, som malingen kan sidde fast i og det er ikke godt. :?

Det vil jeg da prøve..
cinnober

Indlægaf SilverScreen » fre jun 05, 2015 12:46 pm

På et tidspunkt anskaffede jeg en lille ultralyds renser, den var vist på ca. 50 Mw, men den klarede det meste og var ikke særlig dyr på Ebay hvor jeg fandt en brugt. ---- så kunne jeg altid finde en større og ny, hvis det virkede.
Fidusen er at man kan bruge andet end vand i dem, man kan købe specielle additiver og så virker de dobbelt så godt. Men som med så meget andet brugt, holdt den op med at virke en dag. Det var nok min egen skyld, for den fik lov til at ultralyds rense alt mellem urremme og briller, reservedele og altså airbrushes. En dag vil jeg nok købe en ny med dobbelt kraft, men istedet fandt jeg for nyligt et par Zeiss lupbriller med 4 ganges forstørrelse. Igen på Ebay, men jeg har ikke råd til at betale 900 Eur for et sæt nye, så 40 Eur for et par med højre side matteret og luppen på venstre side og Zeiss, var et godt køb; priserne svinger men man kan altså være heldig.

Det er rigtigt at det tit er dyserne som er tilstoppede uden man kan se det. Så skal man bruge den måde jeg gør det med en pistl med fast dyse, må man nok skrue dysen ud. De er meget små men det er netop derfor en lupbrille er så god og her er hvad jeg gjorde med mine airbrushes med stik dyse ; Jeg tog dysen ud og satte den på nålen, dyppede dysen ned i et lille glas med husholdnings sprit og vippede dysen af nålen, så den faldt ned i bunden af glasset. Det er jo meget små dyser og inde i dysen danner der sig en lile luftboble hvis man ikke gør det på den måde og så kan spritten jo ikke komme til.

Efter et par timer er dysen så klar til at blive renset og så er lupbrillerne ret praktiske -- selvfølgelig kan man bare bruge en hvilkensomhelst lup, men med et par lupbriller har man begge hænder. Fidusen er at bruge nålen som pumpestang, vende spidsen af dysen nedad og med spidsen af nålen "pumpe" det opløste maling ud af dysen. Jeg gentog denne teknik med samtlige af mine airbrushes med stik dyse og det fungerede på samme måde med alle sammen. --- Så jeg kan godt anbefale metoden. Malingen bliver opløst til en slags pasta og kommer ud af spidsen i en lang tråd og det er utroligt hvor meget maling der kan samle sig inde i hulrummet af dysen. Man "pumper" den altså ud og engang imellem dypper man nål og dyse i spritten på den måde jeg beskrev, så der kan opløses mere maling, og hvergang man gør det bliver man overasket over at der stadig sidder mere maling .

Jeg kan desværre ikke sætte foto's ind, begrænsninger her i gruppen gør det svært, men min beskrivelse kan nok hjælpe. --- med lidt fingerfærdighed og hvis det er de lidt større dyser som flere af de tyske, behøver du nok ikke en lupbrille eller lup, men med nogle af de tyske fabrikker, f.eks. de Efbe jeg bruger, er dyserne for små selv til store læsebriller, men et forsøg værd. Spritten er slet ikke dårlig til at opløse acryl og generel rensning og gummi pakninger bliver ikke ødelagt af det.

Det var en utrolig forskel det gjorde for mig. Flere af mine var nået dertil at der kun kom maling når jeg trak triggeren helt tilbage og skubbede den frem, men efter de blev renset på denne måde var alle som nye.

https://www.facebook.com/per.corell
SilverScreen

Tilbage til Support/ help